donderdag 19 januari 2012

Verkopersavonden en Open Huis

Om onze opdrachtgevers optimaal van dienst te kunnen zijn, willen we vooruitstrevend zijn in ons product. Ondanks de slechte markt zijn we in staat geweest om alle nieuwe ontwikkelingen - die de verkoop ten goede komen - te implementeren in ons dienstenpakket. De kosten gaan immers voor de baten uit. Ook in 2012 gaan we hiermee verder. Het voordeel van deze strategie is dat we vaak in een vroeg stadium benaderd worden door ontwikkelaars van noviteiten. Wij bekijken per item of onze opdrachtgevers ermee gebaat zullen zijn.

Afgelopen kwartaal zijn we begonnen met een initiatief wat niets met techniek te maken heeft maar wel met vooruitstrevend makelen. Voor onze opdrachtgevers hebben we Verkopersavonden georganiseerd. Op deze avond zijn alle opdrachtgevers van een vestiging gezamenlijk uitgenodigd en krijgen een presentatie van de NVM, De Hypotheekshop en een stylingbureau.

Op de Verkopersavond presenteert de NVM objectief de woningmarktcijfers gericht op het marktgebied in plaats van landelijke algemeenheden. In veel gevallen een confronterende boodschap maar het is wel de realiteit. Dit is iets waarvan wij denken dat de opdrachtgever erbij gebaat is.

Om oplossingen te bieden voor de opdrachtgevers presenteren we ook de mogelijkheden op hypotheekvlak en styling van de woning. De afgelopen twee maanden hebben we in vier regio’s deze avond georganiseerd en hebben we in totaal meer dan 500 opdrachtgevers ontvangen. De komende periode volgen onze overige kantoren.

In navolging van ons initiatief gaat de NVM dit jaar 800 (!) van deze avonden organiseren met collega NVM-makelaars. Iets waar wij uiteraard blij mee zijn. Het draagt allemaal bij aan de bewustwording van de spelers op deze markt en dat leidt ertoe dat de juiste stappen genomen gaan worden. De “salami techniek” en “de rode appel in de kist met groene” passeren zeker op deze avonden.

Een ander item welke wij op korte termijn gaan uitrollen is niet nieuw maar wel in een ander jasje gestoken. Vanuit de NVM wordt er twee maal per jaar met groot succes een Open Huizen Dag georganiseerd. Vanuit Hoekstra & van Eck gaan we dit maandelijks op de eerste woensdagavond van de maand organiseren van 18.30 tot 20.00 uur.

Uiteraard zijn wij als Hoekstra & van Eck normaliter ook ’s avonds beschikbaar. Het bekijken van meerdere woningen achter elkaar, na werktijden, wordt door een maandelijks open huis op woensdagavond makkelijker en vrijblijvender. Voor onze makelaars en onze opdrachtgever is het ook een goed evaluatiemoment om te kijken hoe we het volgende open huis meer kijkers krijgen bij een tegenvallend bezoekersaantal op een Open Huizen Avond.

Los van de hierboven genoemde items zijn we volop bezig met technische vernieuwingen waardoor we ook dit jaar weer minimaal 200 woningen per maand gaan verkopen, waaronder hopelijk zo spoedig mogelijk die van u!

dinsdag 10 januari 2012

We gaan beginnen!!

De start van het jaar en de teller staat weer op nul dus alles ligt weer open en er dienen zich weer volop nieuwe kansen aan.

Het wordt een jaar met heel veel uitdagingen, zowel prive als zakelijk. Letterlijk en figuurlijk gaan we dit jaar bergen beklimmen. Ondanks dat sommige bergen onbekend terrein zijn gaan we dit jaar wel met ongelooflijk veel vertrouwen tegemoet.

Privé wordt voor mij het deelnemen aan de Alp d'HuZes de grootste uitdaging. We gaan met 2 teams van 8 personen deelnemen aan deze bijzondere dag met als doel zoveel mogelijk keer de Alp d'Huez te beklimmen om geld in te zamelen voor de strijd tegen kanker. Na alle voorbereidingen is nu alles echt concreet. In de voorbereiding is het niet moeilijk voldoende enthousiastelingen te vinden maar voordat alles definitief is vallen er ook weer mensen af. De grens die gesteld wordt door de organisatie is vrij hoog. Elke deelnemer wordt verplicht minimaal 2500,- aan sponsorgeld binnen te halen dus je kunt niet spreken van een vrijblijvend evenement. Gezien het grote aantal deelnemers is het een terechte grens die gesteld wordt want er waren aanzienlijk meer inschrijvingen dan plaatsen. Erover praten en mensen enthousiasmeren is me tot nog toe beter af gegaan dan daadwerkelijk trainingsuren maken op de fiets. Ondanks dat het Alp d'HuZes heet is mijn persoonlijke doelstelling 3x dus er zal nog wel e.e.a. moeten gebeuren.

Samen proberen we initiatieven te bedenken om het totale bedrag van 40.000,- binnen te halen. Vooralsnog staan er 3 items op de rol. Op 4 februari zullen we 4 woningen in Oudorp omtoveren tot culinaire paleisjes waar deelnemers tegen betaling heerlijke wijnen met prachtige gerechten geserveerd krijgen. De opbrengst komt volledig ten goede van ons gezamenlijke fonds. Een ander item dat op de agenda staat is een benefietavond in De Telefoon Centrale (Oude KPN gebouw in Alkmaar). Inmiddels heeft Noordhollands meest swingende popgroep hun toezegging gedaan om deze avond belangeloos mee te werken. De verdere invulling van deze avond loopt nog, daarover binnenkort meer. Het 3e item zal op Koninginnedag plaatsvinden in Oudorp en over de exacte invulling daarvan zijn we nog bezig. De bereidheid onder de deelnemende restaurants, andere ondernemers en sponsoren is overweldigend. Je kan daar soms echt door geraakt worden als je ervaart hoe enthousiast sommigen reageren om hun bijdrage te leveren. Wilt u alles op de voet kunnen volgen dan kan dat door de Facebook pagina Fietsploeg Alp d'HuZes Alkmaar te "liken".

Zakelijk gezien ontbreekt het in deze tijd weinig branches, denk ik,  aan uitdagingen. Ons ook niet. De markt waarin wij moeten opereren is de nieuwe werkelijkheid en met deze omstandigheden moeten we het doen. Daarom zullen de vergelijkingen met een aantal jaar terug ook een keer stoppen en moeten we niet meer achteruit kijken maar creatief zijn. De kantoren die wachten op de oude tijden en het model waarmee de makelaardij gewend is te werken niet gaan veranderen,  zullen de boot gaan missen. Er zal op basis van het huidige transactieniveau een weg ingeslagen moeten worden welke rendabel is. Capitulatie komt voor de val dus de verwachting is dat de bedrijven die er niet voor kiezen hun tijd vooruit te zijn en niet kiezen om het roer om te gooien straks alsnog voor een ander model zullen gaan kiezen. Wat het model voor een ieder moet gaan worden daarover wordt veel gebrainstormd. Wij hebben ons plan de campagne in ieder geval klaarliggen en de komende periode zal in het teken staan van de uitrol daarvan. Ons nieuwe model biedt zowel voor opdrachtgever als opdrachtnemer voordelen waardoor we verwachten in 2012 verder te kunnen groeien. Mocht u willen weten hoe wij denken dat te gaan doen en overwegen gebruik te maken van onze  diensten dan komen we het graag toelichten. Los van een ander model zal de kwaliteit van de woningpresentatie i.c.m. de rol van de proactieve makelaar met eerlijk advies en realisme bij de opdrachtgever ook in 2012 doorslaggevend zijn om tot een succesvolle transactie te komen. Ook op het gebied van innovaties voor de woningpresentatie en vindbaarheid daarvan zijn we volop bezig waardoor we straks ook op dat vlak voor u de juiste partij zijn.

Het lijkt erop dat veel verkopers zich realiseren dat wachten geen zin heeft en dat er stappen gezet moeten worden qua vraagprijzen. Vooralsnog lijkt het erop dat de overdrachtsbelasting per 1-7 weer verhoogd gaat worden dus alle reden om een juiste vraagprijs te hanteren. Mocht de overdrachtsbelasting daadwerkelijk terug gaan naar 6%, dan heeft dat tot gevolg dat daarna de vraagprijs van de woningen die niet verkocht zijn eigenlijk al minimaal 4% omlaag moet om het voor de koper op hetzelfde niveau te houden. Die aanstaande ontwikkeling in ogenschouw nemende zou de verkoper er goed aan doen hier alvast op in te spelen en niet te wachten met een verlaging van de vraagprijs. De afgelopen jaren hebben we met andere tijdelijke maatregelen een stijging in het aantal transacties gezien in de periode waarin kopers op het laatste moment nog konden profiteren van bepaalde voordelen (verlaging NHG norm, invoering gedragscode, etc.). Dat zou betekenen dat het eerste gedeelte van het jaar er een opleving komt qua verkopen omdat kopers met zekerheid willen profiteren van de 2% overdrachtsbelasting. Aangezien een financiering in deze tijd zo maar 2 à 3 maanden kan duren is het nu het juiste moment om samen met de makelaar de ontwikkelingen op de woningmarkt voor te zijn met de vraagprijs en de salamitechniek achterwege te laten. Zorg ervoor dat uw woning de rode appel is in de kist met groene!

Met vriendelijke groet,

Maikel Venneker
m.venneker@hoekstraenvaneck.nl
@maikelvenneker